Kennisbase WeGroup

Hoe maak ik gebruik van de twee-factor-authenticatie?

Geschreven door Huub Derks | 31-5-23 10:42

Naast je gebruikelijke wachtwoord, raden wij aan om een extra beveiligingslaag in te stellen, in de vorm van een 6-cijferige code die je via een authenticator-app op je smartphone of ander toestel ontvangt. Zo weet je zeker dat enkel geverifieerde gebruikers toegang kunnen krijgen tot jouw WeGroup account. 

Lees hieronder:

  1. Hoe je de twee-factor-authenticatie instelt en hoe die in zijn werk gaat 
  2. Hoe je de twee-factor-authenticatie instelt voor jouw volledige kantoor
  3. Hoe je inlogt via twee-factor-authenticatie
  4. Wat je moet doen indien het niet lukt om aan te melden
  5. Hoe je de twee-factor-authenticatie uitschakelt

1. Twee-factor-authenticatie instellen


Stap 1: Ga naar Instellingen > Account > Beveiliging
Stap 2: Open een Authenticator-app op je smartphone of ander toestel
Stap 3: Scan de QR-code met de app. Je krijgt een 6-cijferige code die je binnen de 30 seconden moet invoeren. 
Stap 4: Geef de 6-cijferige code op. Lukt dit niet binnen 30 seconden, geef dan de nieuwe code op uit je authenticator-app.)
Stap 5: Klik op 'Registreer twee-factor-authenticatie'


Je hebt de twee-factor-authenticatie nu correct ingesteld. Vanaf nu krijg je bij het inloggen naast de gebruikersnaam en het wachtwoord nog een extra vraag, namelijk: de 6-cijferige code die je in je authenticator-app kan terugvinden op je smartphone. 

 

2. Twee-factor-authenticatie instellen voor jouw kantoor 

Als beheerder van jouw kantoor, kan je een instelling aanvinken om deze extra beveiliging automatisch in te stellen voor al jouw medewerkers. Ga daarvoor naar Instellingen > Kantoor > Beveiliging en vink 'Twee-factor-authenticatie verplichten' aan. 



Jouw medewerkers krijgen wanneer ze de volgende keer inloggen onderstaand scherm te zien. Zij dienen vervolgens de stappen bij puntje 1 te volgen om de extra beveiliging in te schakelen én dienen vanaf dan elke keer de 6-cijferige code op te geven bij het inloggen. 


❗Het is belangrijk hierbij voldoende context te geven zodat iedereen probleemloos kan inloggen. Stuur jouw medewerkers de link naar dit artikel voor meer informatie. 


3. Inloggen met twee-factor-authenticatie

Naast je gebruikelijke username en wachtwoord, krijg je vanaf nu nog een extra vraag, namelijk: 'Twee-factor authenticatie token'. Open je Authenticator-app op je smartphone of ander toestel en voer de 6-cijferige code in. 

4. Probleem bij inloggen

Problemen bij het inloggen? Heb je geen toegang meer tot jouw authenticatie app en wens je jouw 6-cijferige code te resetten? Neem dan contact op met support@wegroup.nl en dan helpen we je graag verder. 

5. Twee-factor-authenticatie uitschakelen

Indien de beheerder van jouw kantoor deze beveiliging heeft ingesteld voor het kantoor, dan is het niet mogelijk die uit te schakelen. Indien je deze authenticatie zelf hebt ingesteld, dan kun je deze ook opnieuw uitschakelen bij Instellingen > Account > Beveiliging.